Giftcards zijn een goede manier om je omzet te verhogen en zowel je klantloyaliteit als aanwas van nieuwe klanten te verhogen. De invoering van giftcards en cadeaukaarten vraagt echter wel om een goede aanpak. In dit blog lees je meer over de voordelen van giftcards en geven we praktische tips voor een succesvolle introductie.
De voordelen van giftcards
Giftcards zijn al (tientallen) jaren lang een veel gebruikt middel binnen de retail. Inmiddels zijn de mogelijkheden sterk uitgebreid. Waar je vroeger enkel de papieren cadeaubon had, zijn het nu vooral plastic giftcards in allerlei soorten en vormen. Dat de giftcard al lang bestaat is niet zonder reden, ze bieden tenslotte verschillende interessante voordelen. Wist je bijvoorbeeld dat:
- 70% van de ontvangers van een giftcard 1,5 tot 1,9 keer de waarde van de kaart uitgeven?
- 15% van de giftcards nooit wordt ingeleverd, wat mogelijk ‘gratis’ extra omzet oplevert?
- 80% van de ontvangers van een giftcard nieuwe bezoekers zijn die nog nooit in de winkel zijn geweest?
- Een plastic giftcard 30 tot 40% meer omzet oplevert dan de ouderwetse papieren cadeaubon?
- Een giftcard bijdraagt aan je naamsbekendheid?
TIP: Vanaf 1 januari 2019 verandert de regelgeving over btw-afdracht van giftcards. Lees in ons blog Wijziging btw-afdracht cadeaukaarten wat jij wilt weten.
Tips voor een succesvolle introductie van giftcards
Volop voordelen dus waar je als retailer van kunt profiteren. Is je interesse gewekt en wil je zelf ook aan de slag met giftcards voor jouw organisatie? Bedenk dan wel dat een succesvolle introductie niet over één nacht ijs gaat en je dit goed moet aanpakken. Laat je echter vooral niet afschrikken, want met onderstaande aandachtspunten kom je een heel eind.
Tip 1: het doel
Bedenk goed waarom je een gift card wilt introduceren. Ligt de focus vooral op meer omzet? Of gaat het juist om het vergroten van je naamsbekendheid? Belangrijk om te weten en te kunnen sturen op het gewenste resultaat. Zet daarom zaken op papier zoals wat je wilt bereiken, wie je voornaamste doelgroep is en wat de meetbare succesfactoren zijn. Probeer ook een inschatting te maken van het aantal kaarten dat je gaat verkopen.
Tip: van tevoren weten wat een giftcard gaat opleveren? Check dan onze ROI berekenaar!
Tip 2: een sterke vormgeving
Een goed vormgegeven giftcard valt op, maar past ook bij de uitstraling van je bedrijf. Houd hier dus rekening mee bij het ontwerpen van je kaart. Een ander belangrijk element is de opbouw van de kaart. Zo wil je dat jouw logo en/ of bedrijfsnaam bovenaan de kaart staat. Hierdoor is jouw bedrijf ook in beeld als de pas in de portemonnee zit.
Daarnaast wil je ook dat de cadeaukaart qua vormgeving leuk is om te krijgen. Een extra hulpmiddel hierbij is de verpakking. Zo geeft een luxe cadeauverpakking je kaart net even wat extra ‘flair’ en levert het ook nog eens extra omzet op omdat deze vaak bij de kaart wordt gekocht.
Tot slot: overweeg of je de vormgeving zelf uitvoert of dat je dit uitbesteedt aan de drukker.
Tip 3: de functionaliteiten van de giftcard
Door de uitgebreide technische mogelijkheden van plastic passen is er ook qua functionaliteit veel mogelijk. Wil je bijvoorbeeld enkel een prepaid kaart waarop een vast saldo staat? Een cadeaukaart die gekoppeld is aan je database en meerdere keren is te gebruiken? Of een klantenkaart met de mogelijkheid om er krediet op te zetten? En moet de klant contactloos kunnen betalen of niet? Denk hierover na en overleg het ook met een specialist.
Tip 4: een betrouwbaar & veilig giftcardsysteem
Voor de introductie van een cadeaukaart zijn enkele technische aanpassingen nodig. Zorg bijvoorbeeld voor een betrouwbaar giftcardsysteem waarmee je eenvoudig saldo op de cadeaukaarten zet. Hierbij is de stabiliteit belangrijk, je wilt tenslotte geen klant teleurstellen omdat het systeem niet werkt. Tref daarnaast ook de nodige voorzieningen aan de kassa om de kaarten uit te kunnen geven.
Tot slot: het spreekt voor zich dat dit systeem veilig moet zijn om de veiligheid van de financiële transacties te waarborgen.
Tip 5: de marketing rondom je cadeaukaart
Als afsluiter nog een tip over iets dat vaak vergeten wordt: de marketing rondom je gift card. De introductie is namelijk één ding, maar de kaart verkoopt zichzelf niet. Neem de promotie van de cadeaukaart daarom mee in je promotieplan en zet hier ook diverse kanalen voor in. Vermeld hem bijvoorbeeld duidelijk op de website, benoem hem in je nieuwsbrief en zet (eventueel) advertenties in.
Daarnaast minstens zo belangrijk: de offline promotie. Zorg ten eerste dat de kaart duidelijk aanwezig is. Zet bijvoorbeeld een display naast de kassa en/ of op relevante plekken in de winkel. Stimuleer medewerkers daarnaast ook om de kaart proactief aan te bieden. Zo creëer je een sterke wisselwerking van online en offline promotie.
Meer weten over giftcards?
Wil je meer weten over giftcards of advies over de introductie hiervan? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we vertellen je graag meer. En neem ook een kijkje op het DCP blog voor meer handige tips en het laatste nieuws uit de branche.
Gerelateerde links:
- Whitepaper ‘Kosten besparen met een modern giftcardsysteem’
- Klantenkaarten en pricacy – hoe zit het met bescherming van persoonsgegevens?
- Extra omzet met compleet giftcardsysteem
- Zo creëer je een winstgevend cadeaukaartsysteem
- 5 tips als je een klantenkaart gaat maken
- Op piekmomenten meer dan 100.000 giftcards