De meningen over giftcards zijn verdeeld. De één vindt het onpersoonlijk en de ander juist bijzonder persoonlijk, want je laat de ontvanger immers zelf kiezen. Wat ons betreft is het duidelijk waarom giftcards aan populariteit winnen. Want wie kent het probleem niet: "Wat geven we oom Jan voor zijn verjaardag? Wie regelt het cadeau? En wanneer moet ik dat dan halen?" Giftcards worden vaak gegeven uit tijdgebrek en gemak. Ook de individualisering van onze samenleving draagt bij aan de opkomst van giftcards. En toch kan een mooie giftcard met bijbehorende geschenkverpakking een persoonlijk cadeau zijn.
MKB moet kansen grijpen
De markt voor giftcards groeit sinds 8 jaar explosief en deze trend zet zich nog steeds voort. Nadat Bijenkorf in 2004 als eerste in Nederland de giftcard introduceerde, zijn alle landelijke retailers gevolgd. Bij supermarktketens, kiosken en tankstations kan de consument terecht voor een scala aan thema giftcards of branded cards van de landelijke retailketens, maar ook online zijn de giftcards massaal verkrijgbaar. In het B2B segment worden keuzecadeaus voor medewerkers en relaties aangeboden als incentives in de vorm van een giftcard.
Profiteren met een uitgekiend giftcard programma
Uit steekproeven blijkt dat Nederlanders gemiddeld vijf à zes cadeaus voor hun verjaardag krijgen. In Nederland wonen momenteel 16,7 miljoen mensen. Dat betekent dat elke dag ruim 45.000 mensen jarig zijn. Alleen al op deze verjaardagen worden er gemiddeld meer dan 220.000 cadeaus gegeven. Alle overige momenten waarop cadeaus worden gegeven, zijn nog niet meegenomen in deze berekening. Denk onder andere aan feestdagen, speciale dagen als ‘dag van de mantelzorg’, Secretaressedag en Vader- en Moederdag.
Waarom zou ik als MKB’er een giftcard programma invoeren?
Dat is een goede vraag, maar onderstaande statistieken spreken waarschijnlijk voor zich.
- 93% van de consumenten zegt dat ze van plan zijn om in de komende jaren giftcards te kopen.
- Giftcards staan bovenaan het verlanglijstje van de consument volgens onderzoek van de National Retail Federation (USA).
- 30% van de consumenten geeft in de winkel meer uit dan de oorspronkelijke waarde van de cadeaukaart.
- 13% van de consumenten is ontevreden over het ontvangen cadeau.
- Verjaardagen en de winterperiode (Kerst en Sinterklaas) zijn de meest ideale gelegenheden om een giftcard te geven.
Voordelen voor de retailer
Ook voor de retailer zijn er een aantal voordelen verbonden aan de giftcards, namelijk:
- 70% van de ontvangers van een giftcard besteedt 1,5 tot 1,9 keer de waarde van de kaart.
- Winkeliers die overstappen van papieren bonnen naar giftcards verkopen 30-40% meer.
- 15% van de giftcards wordt nooit ingeleverd.
- 80% van de consumenten die weleens een giftcard heeft ontvangen, was nog niet eerder in de winkel geweest waar de kaart ingewisseld kon worden.
Dat je als bedrijf profiteert van een uitgekiend giftcard programma is inmiddels duidelijk, maar hoe moet zo’n programma succesvol in de markt worden gezet? Daarop komen we terug in het volgende blogartikel.