Voordat een direct mail bij de ontvanger op de mat ligt, is er al een heel proces aan vooraf gegaan. Van het actualiseren van de database tot het versturen per post. Maar wat zijn nu de voorwaarden voor het succes van een direct mail? We zetten in deze blog de 4 belangrijkste op een rijtje. Ook delen we een direct mail voorbeeld van een van onze klanten. Lees hieronder snel verder!
Voorwaarde #1: de juiste gegevens in de database
Allereerst is het belangrijk om je database op orde te hebben. Je hebt te maken met persoonsgegevens, dus ook met AVG en privacy-gevoeligheid. Een brief met pas moet natuurlijk niet in de verkeerde handen vallen. Actualiteit is ook een belangrijke factor. Zijn alle gegevens recent nog gecontroleerd? En zijn alle data consistent? Bij DCP helpen we je ook met de bewerking en verrijking van databases, zodat je de basis voor een succesvolle direct mail helemaal op orde hebt.
Voorwaarde #2: de juiste content
De ‘juiste’ content is afhankelijk van een aantal elementen. We zetten ze voor je op een rijtje:
- Maak de direct mailing niet te lang, maar zorg voor een korte en duidelijke boodschap.
- Gebruik een duidelijk leesbaar lettertype, in één stijl.
- Zorg voor een goede call-to-action. Wat moet de lezer van jouw brief uiteindelijk doen?
- Schrijf vanuit de behoefte van de ontvanger, niet vanuit jezelf.
- En last but not least: maak gebruik van personalisatie. Persoonlijke communicatie is vele malen effectiever. Wel is het belangrijk om je klantwaarde op orde te hebben (zie voorwaarde 1). In de basis is dit gebruikmaken van voornaam en achternaam, in plaats van meneer/mevrouw. Maar personalisatie gaat nog een stuk verder, door bijvoorbeeld het gebruik van informatie zoals interesses en woonplaats.
Voorwaarde #3: het juiste design
Je hebt nu de juiste gegevens en de juiste content. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen de envelop openmaken? Hoe ga je opvallen met een direct mail? We geven je enkele tips:
- Maak mensen nieuwsgierig, bijvoorbeeld door een vraag op de envelop te zetten. Een andere marketingtechniek is 'de bobbel’ in de envelop. Mensen zien dat er iets in de envelop zit en willen uit nieuwsgierigheid deze zo snel mogelijk openen. Dit kan bijvoorbeeld door een pasje, of een give away toe te voegen.
- Zorg voor herkenbaarheid. Dit kan bijvoorbeeld door je huisstijl consistent door te voeren, in de envelop, de brief en de plastic card.
- In sommige gevallen kun je een bepaalde mate van urgentie toevoegen. Bijvoorbeeld een actie die een bepaalde periode geldig is, of alleen voor de eerste 100 aanmeldingen.
- Een standaard envelop valt minder goed op tussen een grote stapel post. Kies bijvoorbeeld voor een afwijkend formaat of materiaal, om er wel uit te springen bij de ontvanger.
Voorwaarde #4: de juiste timing
Tot slot de laatste belangrijke voorwaarde voor succes: de juiste timing van de direct card mailing. Denk bijvoorbeeld aan een snelle levering van de brief en passen, of het last minute aanpassen van de klantendatabase, waardoor je kunt inspelen op de actualiteit.
DCP Direct mail voorbeeld: Noot Personenvervoer
De theorie is één kant van het verhaal. Maar hoe ziet een direct mailing er nu in de praktijk uit? We delen een direct mail voorbeeld, van onze klant Noot Personenvervoer. Het ging hier om Wmo-passen voor de hele gemeente Den Haag.
De uitdaging:
15.000 gepersonaliseerde passen en 15.000 gepersonaliseerde brieven. En dat binnen 2 weken! Een echte uitdaging, die we bij DCP met beide handen hebben aangepakt. Iedere pas werd op de juiste brief geplakt, in de envelop gestopt en aangeboden voor verzending. Binnen 2 weken lag er bij iedere reiziger een nieuwe pas op de deurmat, inclusief begeleidende brief.