86% van alle consumenten wantrouwt reclame. 72% van de consumenten vertrouwt daarentegen de tips van vrienden en kennissen.
Loyale klanten zullen eerder via mond-tot-mond reclame jouw zaak aanbevelen. Zij dragen bij aan een positieve online reputatie en zijn vijf keer meer waard voor een organisatie dan de gemiddelde consument. Jouw facebook bericht wordt door loyale klanten sneller geliked en gedeeld. Vrienden en kennissen vertrouwen de tips van jouw loyale klanten.
Ken jij je meest loyale klanten?
Zeker weten dat jij de meest loyale klanten bij naam kent. Ze bestellen vaak via je webshop of komen regelmatig naar je winkel. Deze loyale klanten zijn goud voor je als je ambassadeurs van ze kunt maken.
Maak een ambassadeur van je klant
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Vraag gewoon aan je klant om ambassadeur te zijn. Als je een klantenloyaliteitsprogramma hebt, kan je dankzij het spaarprogramma precies zien wie veel bij je koopt. Zij hebben immers veel spaarpunten gespaard. Vraag je 10 meest loyale klanten eens of zij je willen helpen:
- Laat je Facebook pagina delen. Via een messengerbericht of als ze in je zaak zijn, kan je hen gemakkelijk vragen;
- Vraag een referentie voor je website. Je kunt je beste klanten vragen of je een referentie van hen mag plaatsen op je website. Schrijf het zelf maar aanleiding van een kort gesprek met je klant en probeer een mooie quote te krijgen. Laat je klant controleren of de referentie klopt, zo hoeft je klant niets te schrijven en heeft zij of hij toch volledige controle over de referentie;
- Een verwijzing is bijna een nieuwe klant. Een verwijzing is een mooie manier om klanten te werven. Iemand die tevreden is over jouw winkel of webshop wil jou vast aanbevelen aan iemand uit zijn of haar netwerk. Door de aanbeveling is het vertrouwen er al. Je nieuwe klant hoeft alleen nog maar kennis te maken en je winkel leuk te vinden. Vraag je klant om een verwijzing.
Wanneer je de stap zet om gewoon je klanten te vragen, zul je ontdekken hoe leuk het is om op deze manier nieuwe klanten te vinden. Schroom niet en geef het een kans.
Beloon je ambassadeurs
Met een loyaliteit- of giftcardsysteem kun je gemakkelijk je ambassadeurs op een leuke en slimme manier belonen. Geef maar eens extra spaarpunten of waardeer een cadeaukaart op met een passende waarde. Je klant zal verrast zijn en het zeker waarderen. En je ambassadeur komt zeker weer terug naar je zaak.