Ben je van plan om een klantenkaart in te zetten voor jouw bedrijf? Dan zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Je wilt tenslotte toch dat deze ook daadwerkelijk bijdraagt aan je succes? Bekijk onderstaand 5 tips voor het maken van een klantenkaart en ga voor een succesvolle klantenkaart (én loyaliteitsprogramma).
Meer klanten & omzet door een loyaliteitsprogramma
De klantenkaart is een fenomeen dat al decennialang bestaat. Van ouderwetse stempelkaart in vroegere tijden tot de moderne klantenkaarten met RFID chip, we kennen hem allemaal. Het is juist dat vertrouwde gevoel waar ook het gevaar in schuilt. Want waarom moet iemand jouw klantenkaart nemen terwijl ze er al verschillende hebben? Er moet dus een heldere waardepropositie aan verbonden zijn voor je klant. Tegelijkertijd moet de kaart ook aansluiten bij de doelen van je eigen onderneming. Je wilt tenslotte iets bereiken. En of dat nou meer traffic is of loyalere klanten, er moet over nagedacht zijn.
Bij DCP maken we al sinds 2003 klantenkaarten en loyaliteitssystemen. Volop ervaring dus, die we graag met je delen op weg naar een succesvolle klantenpas en loyaliteitsprogramma voor jouw bedrijf. Onderstaand geven we je vijf tips voor het maken van een klantenkaart.
Wat is je doel?
Succes valt of staat voor een groot deel met een goed doordacht plan. Hierbinnen moet een duidelijk doel centraal staan. De meest voorkomende doelen zijn:
- Klantloyaliteit verhogen
- Meer traffic creëren
- Naamsbekendheid vergroten
- Inzicht krijgen in klantgedrag
Het ene doel hoeft het andere niet uit te sluiten. Wel vraagt een pure focus op meer omzet om een andere aanpak dan het creëren van naamsbekendheid. Kies je bijvoorbeeld voor een spaarsysteem of een kortingssysteem? Denk hier goed over na en beslis wat je primaire doel is. Zo ga je veel gerichter te werk en is de kans op het bereiken van je ambities groter.
Waarom wil een klant jouw klantenkaart?
Zoals eerder vernoemd heeft de gemiddelde Nederlander meerdere klantenkaarten. Niet verrassend aangezien er in Nederland (tien)duizenden klantenkaarten in omloop zijn. Dus wat maakt die van jou zo speciaal? Een kristalhelder voordeel natuurlijk!
Klinkt logisch, maar in de praktijk zien we dat veel bedrijven moeite hebben om een aantrekkelijk voordeel te vinden en duidelijk te communiceren. Want van een gratis theekopje na 2 jaar sparen wordt een klant niet warm of koud. Tegelijkertijd wil je ook niet té veel waarde weggeven.
Het klantvoordeel hangt samen met het doel van je klantenkaart. Ga je bijvoorbeeld voor meer omzet? Dan is de link naar korting en financiële voordelen geven snel gemaakt. Wil je echter klanten aan jouw bedrijf of merk binden? Dan wil je loyaliteit creëren. Zorg hierbij dat je bezoekers zich speciaal voelen door hen exclusieve voordelen aan te bieden. Dit kan korting zijn, maar ook een sneak peek in de nieuwe collectie of het deelnemen aan exclusieve events.
Tip: weet je niet waar je klanten op zitten te wachten? Vraag het hen dan gewoon. Dit geeft ook nog eens het signaal af dat je hun mening op prijs stelt.
Welke techniek past bij jouw ambities?
De techniek is een essentieel onderdeel van je klantenkaart aangezien deze de functionaliteiten bepaalt. Veelvoorkomende technieken zijn bijvoorbeeld de toevoeging van een barcode of magneetstrip zodat klanten zich kunnen identificeren en het systeem (/jij) ze herkent. Andere steeds populairdere functies zijn NFC techniek om klantenkaarten contactloos te scannen en online koppelingen met smartchips. Ook zien we steeds vaker dat een klantenkaart wordt gecombineerd met een app zodat ook de smartphone wordt betrokken.
Volop mogelijkheden dus om de perfecte klantenkaart te creëren die aansluit bij de behoeftes van het bedrijf én die van je klant.
Een klantenkaart die gezien mag worden
Een niet te vergeten aspect is het design van de klantenpas. Het oog wil uiteindelijk ook wat. Een goede klantenkaart voldoet aan de volgende zaken:
- Sluit goed aan bij de uitstraling van je bedrijf/ merk
- Valt qua design op een positieve manier op
- Zorgt dat de branding elementen op de juiste plek staan
Denk hierbij aan het gebruiken van jouw huisstijlkleuren. Daarnaast wil je dat jouw bedrijfsnaam en/ of logo bovenaan staan. Bij de meeste portemonnees is de bovenkant van de plastic pasjes tenslotte zichtbaar. Een mooie plek om jouw logo/ naam elke keer in beeld te brengen en geleidelijk te bouwen aan een top-of-mind positie bij jouw klant.
Vergeet de marketing niet!
We zien regelmatig dat bedrijven investeren in een prachtige klantenkaart en loyaliteitsprogramma, maar dat de opvolging en marketing vergeten wordt. Zonde, want uiteindelijk is een klantenpas een middel en niet een doel op zich. Onderstaand enkele zaken waar je aan moet denken:
- Database: bij een loyaliteitsprogramma wil je klantgegevens verzamelen zodat je deze kunt gebruiken. Belangrijk dus dat je een systeem kiest dat gegevens op een gestructureerde manier registreert. Dit biedt jou de mogelijkheid om klanten te segmenteren en/ of gericht te benaderen met aanbiedingen op maat;
- Gebruik: moet de klant de kaart elke keer tonen of werkt deze via registratie? Laatst genoemde heeft als voordeel dat je direct aan het begin al basisgegevens van de klant binnenhaalt. Handig als je later wilt segmenteren;
- Uitstraling: uitstraling hangt niet alleen samen met design, maar ook met de manier waarop je deze in de markt zet. Zo zijn er ook bedrijven die een gevoel van exclusiviteit creëren door klanten te laten betalen voor een klantkaart. Vanzelfsprekend moet hier een zeer duidelijke waardepropositie voor de klant achter zitten;
- Personeel: heb je fysieke vestigingen waar de klantkaart gebruikt wordt? Zorg dan dat je personeel ook proactief om de klantenpas vraagt. Denk bijvoorbeeld aan de Albert Heijn met zijn Bonuskaart. Als de klantenkaart ook onder het personeel leeft is de kans op succes een stuk groter.
Een klantenkaart of loyaliteitsprogramma voor jouw bedrijf?
Bij DCP weten we dat een klantenkaart maken niet ingewikkeld hoeft te zijn, maar dat er wel goed over nagedacht moet worden. Benieuwd hoe jij dit optimaal inzet voor jouw organisatie en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan eens vrijblijvend contact op, we denken graag mee over jouw succes.