Begin 2015 besloten we een nieuwe bedrijfsfilm te maken, maar we hadden nog geen idee waar hij over zou moeten gaan. Natuurlijk over ons bedrijf, zoveel was duidelijk. Nou ja, of misschien het product dat wij maken? Of beiden? Of iets anders? In ieder geval geen bedrijfsfilm zoals je er zoveel op YouTube vindt: langdradig, veel te vrolijke muziek, onduidelijk onderwerp en een trotse directeur die op ieder shot zijn verhaal doet alsof hij het leest van papier.
Waarom kopen klanten bij ons? Niet om ons gebouw of de machines. Dat we in Groningen zitten maakt de meesten ook niets uit. Omdat wij plastic passen drukken en verwerken? Dat doen wel meer bedrijven. Klanten kopen bij ons, vanwege ons! Ze willen weten wie wij zijn, wat wij kunnen, waarom wij doen wat wij doen en bovenal: wat ons motiveert. De film moet dus gaan over de passie van alle medewerkers. Dus over mensen, wat zij doen en wat hen motiveert. Passie! Laat dat nou net een mooie woordspeling zijn.
Ik schreef een script met allemaal korte shots van dingen die mijn collega's dagelijks doen. Aan het filmbedrijf vertelde ik dat de passie van het scherm moest spatten. In de vele gesprekken die ik voerde voor en tijdens de opnames en daarna tijdens de montages heb ik regelmatig verwezen naar "Vakmanschap is meesterschap" van Grolsch. Dat willen wij ook!
Eén ding is natuurlijk heel belangrijk wanneer je een bedrijfsfilm wilt maken waar de passie vanaf spat: collega's met passie. En die hebben we! Een enthousiaste groep mensen die geen uitdaging uit de weg gaat en voor ieder probleem een oplossing vindt. Ik ben trots dat ik deel uitmaak van deze groep en daar deze film van heb mogen maken.