• Eigen drukkerij
  • Bedrukte passen vanaf 5 cent
  • Snel geleverd
  • Meer dan 20 jaar ervaring

Klantenkaarten voor jouw bedrijf

Maak je klanten fan!

De klantenkaart is al decennialang een fenomeen. Kreeg je vroeger bij de plaatselijke kruidenier nog stempeltjes op een papieren kaartje? Vandaag de dag kijken we niet vreemd meer op als er in een klantenpas zelfs een RFID-chip geprogrammeerd is. Maar welke vorm klantenkaarten tegenwoordig ook hebben – we kennen ze allemaal.

Het is juist dat vertrouwde gevoel waar ook een gevaar in schuilt. Want waarom zou iemand jouw klantenkaart willen als hij er al verschillende heeft? Je klant moet er dus echt iets aan hebben. Tegelijkertijd moet de kaart ook aansluiten bij de doelen van je eigen onderneming. Je wilt tenslotte iets bereiken. Of dat nou meer omzet is of loyalere klanten, er moet over nagedacht zijn.

Fan van DCP

Weet jij al precies wat je wilt? Maak direct je keuze of lees hieronder verder.

Wat is een klantenkaart? Wat kan je ermee bereiken?

Met een klantenkaart kan je het koopgedrag van je klanten beïnvloeden. Elke keer dat een klant een aankoop doet en zijn klantenkaart gebruikt, wordt dat geregistreerd in een database. Zo breng je dus het koopgedrag van je klanten in kaart. En als je weet wat jouw klant interesseert, kun je exclusieve aanbiedingen doen. Net even wat meer aandacht geven, bijvoorbeeld op een verjaardag. Zo worden je klanten loyaler. En een loyalere klant, geeft meer uit. Zo kun je dus je omzet verhogen.

Cafe

Wat heb je nodig om een klantenkaart te gebruiken?

  • Goed vormgegeven en bedrukte passen
  • Scanner om kaarten uit te lezen
  • Database om klanten te registreren
  • Een aanbod waarmee je je klanten stimuleert om de kaart te gebruiken

Waar moet je aan denken bij het implementeren van een klantenkaartsysteem?

Het succes van een klantenkaartsysteem staat of valt voor een groot deel met een goed doordacht plan. Denk van tevoren dus goed na wat je wilt bereiken. Stel een duidelijk doel centraal.

Goals

De meest voorkomende doelen zijn:

  • Klantloyaliteit verhogen
  • Meer omzet genereren
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Inzicht krijgen in klantgedrag

Het ene doel hoeft het andere natuurlijk niet uit te sluiten. Als je belangrijkste doel is om meer omzet te genereren, vraagt dat wel om een andere aanpak dan wanneer je vooral meer naamsbekendheid wilt. Dit kan bepalen of je kiest voor een spaarsysteem of een kortingssysteem. Denk hier goed over na en beslis wat je primaire doel is. Zo ga je veel gerichter te werk. De kans op succes is dan groter.

Shopping

Een simpele barcode of uitgebreide RFID-functie?

Barcode

Barcode

Een klantenkaart kan prima zonder technische snufjes. Maar als je het koopgedrag van je klanten wilt leren kennen en speciale aanbiedingen wilt doen, kun je eigenlijk niet zonder techniek . De streepjescode is de meest eenvoudige en goedkope oplossing. Die kun je rechtstreeks op de passen printen. De barcode kan dan gescand worden als een klant zijn aankoop doet. Een bekend voorbeeld is de bonuskaart van de Appie. De streepjescode is een prima keuze voor simpele kortings- of spaaracties.

RFID

RFID

Het is ook mogelijk om de klantenkaarten te voorzien van een RFID-chip met NFC-mogelijkheden. Het voordeel hiervan is dat mobiele telefoons met een NFC-lezer direct informatie van de klantenkaart kunnen lezen. Hiermee kan je klanten direct doorverwijzen naar een app of website. En op basis van hun koopgedrag kun je ze aanbiedingen sturen die juist voor hen interessant zijn. Zo kun je je marketingacties verder personaliseren en je klanten informeren over wat voor hen relevant is.


Hoe maak je een goed ontwerp voor je klantenkaart?

Een niet te vergeten aspect is het design van de klantenkaart. Het oog wil ook wat. Een goed ontwerp sluit aan bij de uitstraling van je bedrijf en/of merk. Denk hierbij aan het gebruik van jouw huisstijlkleuren, logo en andere huisstijlelementen. Zorg ervoor dat je ontwerp op een positieve manier opvalt.


TIP: Zo laat je jouw klantenkaart extra opvallen

Plaats je bedrijfsnaam en/of logo bovenaan de kaart. Bij de meeste portemonnees is de bovenkant van de plastic pasjes tenslotte zichtbaar. Dat is dus een mooie plek om jouw bedrijf steeds opnieuw in beeld te brengen. Zo bouw je stukje bij beetje aan een top-of-mind positie bij jouw klant.


En nu, aan de slag!